Jay Asher: Tizenhárom okom volt...

A könyv egy csere útján került hozzám. Sokat szemezgettem vele, hát végül belevágtam. Olvastam róla rosszat és jót is, kíváncsi voltam, hogy nekem mi lesz a véleményem róla. 

A történet: 

Clay a tizenéves fiú egyik délután egy furcsa csomagot talál az ajtó előtt. Kibontva kazettákat talál benne. Nem érti, hogy mik ezek a kazetták és legfőképp ki küldhette. A kíváncsisága legyőzi és belehallgat a kazettákba, ahol Hannah egy volt osztálytársa mesél. Elmeséli az életét, az érzéseit, de legfőképpen arról beszél, hogy tizenhárom oka volt arra, hogy öngyilkos legyen. 

A szereplők: 

Clay nekem nagyon unszimpatikus személy. Az első pillanattól kezdve nem szeretem. Fiú létére nagyon nyámnyila és nyavalygós. Ellop egy walkmant, holott kölcsön is vehetné, majd letagadja, amikor nyilvánvaló, hogy ellopta. Noha ez csak egy apróság a történetből, de nem értem, hogy miért kellett úgy megírni ezt a részt, hogy ellopja és nem kölcsönveszi. Éjjel fel-alá mászkál és úgy csinál, mintha világvége lenne. Órákat görcsöl hogy úúúúristen ő rajta van a kazettán és most mi fog történni. A végén kiderül, hogy egy majdhogynem jelentéktelen dolog miatt szerepel rajta, de akkor ennyi hiszti után legalább valami nyomós oka legyen, hogy a kazettákon szerepel. Nem szeretem az ennyire érzékeny férfiakat. Sajnálom, ez a karakter egyáltalán nem jött be. Ha pontoznom kéne még fél pontot se adnék rá. 

Ezzel szemben Hannah nagy kedvencem. Imádom ezt az egészséges iróniát, ami csöpög a szavaiból. Mindig is az ironikus, kissé már pökhendi és lenéző karakterek a kedvenceim. A tizenhárom okból ugyan egy se elég nyomós indok egy öngyilkossághoz, viszont azt el hiszem, hogy ezek egy tinilány életében sérülést hagyhatnak. 

Vélemény: 

Clay-es részét nem fejtem ki jobban, lényeg, hogy ez a könyv legrosszabb része. Ami viszont nagyon tetszik, az a magány és a be nem illeszkedés ténye. Az, ahogy Hannah küzd az elfogadásért, ami sosem adatik meg neki. Titokban ugyan mindenki csodálja egy picit, de valahogy a felszínen mindenkitől csak bántást kap. Nem olyan könnyű ezt feldolgozni. A könyv mellett szól még a gyönyörű borító, amiben a Könyvmolyképző nél nincs hiány. Azt hiszem az egyik legszebb borítókat tervező kiadó. Érdemes egyébként ezt a könyvet elolvasnia a 14-17 éves korosztálynak. Összességében: Clay helyett én egy lányt írtam volna főszereplőnek. Ha egy lány átérzi a dolgokat és esetleg érzelgősebb akkor sincs vele semmi baj. Egy fiúnál egy kicsit már furcsább. Hannah az egyedülléte miatt - vagy épp ennek ellenére - nagyon jó megfigyelő, és pontosan leírja a körülötte történő dolgokat..megváltoztatni ugyan nem tudja...amit nem is igazán tudok, hogy miért. Kazetták, és a naplószerű leírás ötlete tetszik, a Hannah-Clay élete párhuzamos leírással csak az volt a gondom, hogy nem mindig tudtam, hogy éppen hol járok. Ha nagyon belemerültem akkor nem mindig tudtam váltani a 2 történetszál között. 

Értékelés: 3/5

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

"Magical Template" designed by Blogger Buster